lørdag 30. juli 2011

Fjorden baby

Mens jeg sto med huet oppi blåbærtuene og sola varma kroppen mer enn gjennomvarm, slo det ned i meg med et plask: Fjorden baby! Jeg må til fjorden å ha meg et bad. Jeg bare må!

Kvelden før tok jeg sesongens første bad ved Mjøsas bredder, og jeg fikk kraftig mersmak. Det er fascinerende at man kan glemme hvor deilig det er å bade når det er varmt i været. Man glemmer jo ikke hvor godt det er med sjokolade eller is, for eksempel. Jeg hadde ikke bada ute siden sommeren 2009, men jeg kunne veldig godt huske følelsen ved å dra hånda gjennom et stivt, saltvannsbada hår som har lufttørka. Det er sommer det.

Etter å ha plukka et lite spann med blåbær i skauen bar det hjemover -  dvs. jeg var jo ikke kommet halvveis på sykkelturen ennå, det var et par mil igjen - for å finne fram handkle og badedrakt og sykle ned mot fjorden. Da jeg sykla hjem fra Malmøya og to bad, med salt i håret og svømmetak i armene, slo det meg; jeg bor jo nøyaktig i midten av skau og fjord med sykkel som fremkomstmiddel; 25 min til de første skogbilsveier inn i Nordmarka, og 25 min fra jeg tråkker hjemmefra til jeg ligger og plasker i fjorden. Det er en udelt fornøyelse å vite og erfare.  Selv da jeg så alle de stygge byggekranene og de begynnende barcodene på veien hjem ble jeg usedvanlig glad i denne byen der og da. Helt uavhengig av siste ukas hendelser. 
Oslo – friluftslivsbyen fremfor noen.
At Oslo sentrum er ei stygg vorte,  det kan vi leve med, med så mye vakkert som omkranser byen.

Det er jo noe vakkert i dette også...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar