onsdag 5. mars 2014

Is this it?

En halv skidag ble til en heltidstur og den andre femmila på fem dager. Tross varmegrader og yr i lufta vil jeg påstå at føreforholdene var ganske greie. Litt trått innimellom. Zeroski under beina. 
Stort sett dagsferske spor hele veien fra Frognersetra til Sandermosen,  men like før Kjelsås måtte skia av.

Planen var å gå fra Frognersetra, gå innom bålplassen til kollegaer der, gå videre mot Kikut, deretter Gørjahytta, Delebekken og nå toget hjem fra Movatn kl. 16.17.
Allerede før jeg begynte å gå klarte jeg å rote meg bort i tåka etter at jeg gikk av t-banen og endte i en barnehage som arrangerte olympiske leker. Jeg tror det var der jeg mista de 2 minuttene som seinere gjorde at jeg mista toget på Movatn. Ikke fant jeg kollegaene mine heller.

Fram til Kikut gikk turen som en røyk, og jeg mente at jeg jeg lå godt an til togtiden 16.17 på Movatn. Ved Fortjern begynte jeg å innse at tida gikk alt for fort og jeg bestemte meg for å gi på mer gass og sjanse på at det skulle gå bra. Jeg hadde imidlertid beregna alt for liten tid på strekket Kikut-Gørja-Delebekken, og ankom Delebekken 15-20 minutter bak skjema. Alternativene var å gå ned til Hakadal stasjon og ta toget derfra, forutsatt at jeg ville rekke det, eller uansett gå mot Movatn. Om jeg ikke skulle rekke toget der ville jeg allikevel være nærmere hjemme. Vanligvis kan man gå over Store Gørja og Kalvsjøen mellom Gørjahytta og Movatn, men jeg hadde lovet meg selv å ikke gå over noen vann. Traseen som går rundt om Delebekken og Fløyta er ganske mye lenger, rundt 5 kilometer ekstra,  kanskje enda mer?

Det ble en thriller med klokka ned mot Movatn. Om lag 500 meter før stasjonen hørte jeg toget fløyte, men jeg var ikke sikker på om det var toget som kom fra Oslo eller som gikk den retningen. Det hadde gått...Neste avgang var om 1,5 time.

Så ble det en etappe til, med sikte på å rekke neste togtid fra Kjelsås.
Hva dette er? Barmark i skiløypa, med linsedogg.
Om det skulle vise seg å være barmark siste biten kunne jeg risikere å miste også denne avgangen.  Jeg rakk vogna, og det med god klaring. Kaldt var det å vente, selv i disse varme tider.

Skal skisesongen vare lenger i sørlige markaområder må det kommer mer snø og kulde snart. Jeg er litt usikker på om det kommer til å skje. 

Mitt generelle minimumsmål for enhver skisesong er snart nådd, og jeg har hatt en flott skisesong jeg.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar